کاهش میانگین نسخه های خریداری شده ی انسولین در طول همه گیری

8 نوامبر 2021- بر اساس نامه تحقیقاتی که در 3 نوامبر به صورت آنلاین در JAMA Network Openمنتشر شد، در طول همه گیری کووید-19، میانگین تعداد نسخه های هفتگی انسولین کاهش قابل توجهی داشته است.

دکتر اسماعیل یونسا، از کالج داروسازی دانشگاه کارولینای جنوبی در کلمبیا، و همکارانش با استفاده از داده های IQVIA[1] ایالات متحده، نسخه های خریداری شده توسط 285343 نفر را در طول زمان ارزیابی کردند. آنها می خواستند بدانند که آیا تغییراتی در خرید انسولین تجویز شده برای این بیماران، در طول مدت همه گیری  COVID-19رخ داده است یا خیر.

محققان دریافتند که قبل از همه گیری، تعداد تخمینی نسخه های انسولین هر هفته به میزان 11.0 عدد افزایش یافته بود که مقدار قابل توجهی بود، اما در هفته اول همه گیری، میانگین تعداد نسخه ها 395.6- عدد در هفته کاهش یافت و به دنبال آن کاهش قابل توجهی در خرید نسخه ها به میزان 55.3- در هفته در طول همه گیری نسبت به قبل از همه گیری اتفاق افتاد. به طور خاص، این بیماری همه گیر با کاهش قابل توجهی در میانگین تخمینی تعداد نسخه های هفتگی انسولین در این زیر گروه از بزرگسالان همراه بود(54.2-) ، اما این کاهش در زیرگروه های اطفال و نسخه های جدید رخ نداد.

نویسندگان اظهار داشتند: در مطالعات آینده باید بررسی شود که آیا این بیماری همه گیر با پیامدهای سلامتی نامطلوب مرتبط با درمان غیربهینه ی انسولین مرتبط است یا خیر.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-insulin-prescription-pandemic.html

 



[1] IQVIA Longitudinal Prescription Data (LRx) ، یک مجموعه داده های نسخه های خریداری شده  توسط بیماران در طول زمان بر اساس داده‌های داروخانه‌های خرده‌فروشی است.